E-shop: +420 602 588 148 Brno: +420 601 346 518, +420 725 453 092 Praha: +420 602 180 614
Otevírací doba: Po-Pá: 9:00 - 18:00, So: 9:00 - 14:00

Přilba RPHA 12
krok tím správným směrem

Jsme v polovině roku 2023 a nová homologace přileb 22.06 ukončuje výrobu přileb s předchozí homologací 22.05. O homologaci se můžete dočíst víc v předchozím článku, nicméně nás nyní bude zajímat mnohem víc přímý důsledek. Tím je uvedení nové sportovní přilby od výrobce HJC z nejvyšší řady RPHA.

Co že vlastně to RPHA znamená a proč je to označení nejvyšší řady výrobce HJC ? No, je to zkratka: „Revolutionary Performance Helmet Advantage“, což se do češtiny dá přeložit jen trošku kostrbatě jako: „Revoluční výkonnostní výhoda helem“. Takže se asi pojďme držet zkratky RPHA a faktu, že pod tímto označením naleznete přilby s nejpokročilejší skořepinou i ostatními komponenty, co HJC dokáže nabídnout.

Sportovní vs. závodní přilby

V řadě RPHA najdeme sportovně cestovní přilby se clonou, výklopky a sportovní přilby. Nově HJC nabízí i otevřenou vyloženě závodní přilbu, kterou prodává i nám běžným smrtelníkům, ne jen pro potřeby závodníků. Možná by nebylo špatné si definovat i rozdíl mezi významem slůvek „sportovní“ a „závodní“.

V našich krajích totiž občas dochází ke zmatení a záměnám významů. Závodní přilba je jistě sportovní a zároveň se sportovní přilbou můžete závodit, ale drobné rozdíly tu jsou. Například závodní přilba bude vždy upřednostňovat rychlost (aerodynamiku) před pohodlím. Ale když nemám přilbu jen na závody, potřebuju to? Chci to?... Jo a ne…

Zrovna nyní si tak trošku střílím do vlastních řad, protože perla RPHA 1 je přes své závodní určení stále velice komfortní. Avšak je to nejspíš „jen“ příjemný benefit, cíle byly při jejím vývoji asi trošku jiné. Na druhou stranu nová RPHA 12 musela být nutně od prvopočátku koncipovaná, jako přilba, kterou bude budoucí majitel používat i na běžné ježdění a ne pouze na pár krátkých rozjížděk v rámci jednoho dne týdně. Následně pokud dostane chuť, musí mu velice dobře posloužit i na okruhu.

Zde bych mohl celé povídání ukončit, napsat, že se to HJC povedlo a tečka. Těm, co váhají, jestli pustit chlup a pořídit si prémiovou helmu tímto dávám zelenou, stojí to za to, zpracování je zatraceně to nejlepší na trhu, vyber si tu svojí grafiku a užij si spoustu hezkých kilometrů! Jenže ono je toho víc. Nejen, že se to HJC povedlo, ono se jim to povedlo opravdu hodně a pro ty, kteří chtějí znát i pár špeků budou následující řádky.
 
Předem bych chtěl nadhodit, že jsem v ní letos prozatím ujel něco přes 5 000 km (snad to do konce sezony alespoň zdvojnásobím :)) na silnici, na dálnici, na okruhu a překvapivě i pár chvil v terénu … Na třech různých motorkách, a tak nějak doufám, že mi to dává právo se alespoň podělit o zážitky.

Od RPHA 11 k RPHA 12

Krátce to neumím, takže to vezmeme postupně. Předchozí verze RPHA 11 byla to nejsportovnější a volně dostupné, co HJC produkovalo a to ji zároveň stavělo do role přilby závodní (dovolím si opomenout model 1R, kterých bylo tak málo a jen pro vyvolené, že pro nás není nutně důležitá). Teď už máme naprosto ultimátní RPHA 1 a i proto pravděpodobně RPHA 12 mohla dopadnout tak, jak dopadla.

Nemuselo se třeba jít cestou co nejlehčí helmy se zaměřením na výkon. Proti jedenáctce jsem nikdy nic neměl, ale nikdy mi neseděla tak dobře jako její vrstevnice se clonou RPHA 70. Na druhou stranu tak „kulervoucí“ grafiky jako jedenáctka neměly žádné přilby na trhu. Snažím se říct, že její předchůdkyně nikdy neměla příležitost přirůst k srdci tak, jako oprávněně přirostla mnohým a mnohým jiným.

RPHA 12: bezpečnější, komfortnější a překvapivě tichá

Teď už k té 12ce. Oproti 11ce narostla rozměrově i trošku na hmotnosti. To už je taková klasika, způsobená novou homologačkou. Mě osobně ten hmotnostní nárůst absolutně nevadí ani po celodenním ježdění, i když jsem jako všichni ostatní měl drobné obavy. Nárůst hmotnosti je způsoben jednoduše přidáním materiálu. A k našemu štěstí materiál navíc způsobil dvě věci. Přidal bezpečí a přidal komfort.

Přilba je při čelním pohledu o dost širší, očividně tedy materiál přibyl především v okolí uší. A ejhle, ono je v ní vlastně docela ticho. :) Věčné téma hlučnosti přileb je k pousmání. Vyřešit hlučnější přilbu stojí 30 korun, říká se tomu „špunty do uší“ a nelimituje to nutně ani intercom, takže "sorry, not sorry". Ale tady je na místě říct, že alespoň pocitově na mě nová přilba působí opravdu příjemně odizolovaně od okolí.

Takže nasazujeme přilbu, máme ticho, co dál? Jako druhé věci si všimneme při zapínání DD kroužků, že je trošku kratší podbradový pásek. Proč? Netuším a je to fuk, funguje, není krátký až moc, tak aspoň nikde neplandá a nechytá se za límec bundy, body plus.

Než se rozjedu, tak se nechci zadusit, takže otevírám plexi a ejhle ono to nejde. Zaprvé je to tím, že plexi má zámek, takže nedojde k samovolnému otevření v případě pádu a zároveň je nová robustnější mechanika plexi z výroby trošku tužší. Přišla o jemné polohování asi na 7 místech, jsou teď jen 3, ale zato za jakékoliv rychlosti zůstane plexi tam, kde jste ho nechali. S minulou generací mechaniky plexi se mi párkrát stalo, že se mi „to“ při překročení určité rychlosti samovolně a velice razantně samo zavřelo náporem větru a v tu chvíli jsem zastavoval a vyklepával nehodu z nohavice, trošku to umělo polekat. :) Dobrou zprávou je, že se mechanika časem rozchodí a už se s ní nebudete muset prát jako při úplně nové přilbě.

Ventilace a jízda ve vysokých rychlostech

Pokud bych chtěl vyzdvihnout něco dalšího, čeho si při jízdě nelze nevšimnout, je to ventilace. Velká štěrbina pod vizorem žene vzduch plošně po vnitřní straně pléga, ochlazuje obličej, zabraňuje jakémukoliv mlžení, ale zároveň není tak razantní nebo špatně nasměrovaná, aby tahala za řasy, nebo foukala do očí. To je 10 z 10. Dokud pojedeš dopředu, je jedno, jestli je 35 ve stínu, máš vysoké plexi a jazyk na vestě, v téhle přilbě to ustojíš. I kdyby ti to nestačilo, tak se dá „odemknout“ plégo do jeho bonusové pozice a máš ventilaci navíc. Tak už jsme se seznámili a můžeme jít tahat?

Jakmile začneš hledat limity svojí motorky (nebo spíš svoje) , nemusíš se bát, že by tě v tom nová RPHA 12 brzdila. Výhled z ní je bez výtky. Pokud teda nejsi knedlík, co vyznává nasazování přilby místo kšiltovky. V tu chvíli ti nepomůže RPHA 1 ani svěcená voda :)

Zkušenější mě možná opraví, ale kolik může jet CBR 600RR na vymotanou 5 na cílovce v Brně? 240? Tak nebo tak, to už není úplně pomalu a ani jednou jsem nezaznamenal JAKÝKOLI neklid ze strany přilby. Třepání, vibrace, chvění, nejistota, cukání… tak tahle slůvka s RPHA 12 spojená nejsou.

RPHA 12: Váš Dlouhodobý Parťák na Silnicích

Long story short, tahle přilba se stane tvým parťákem, ne jen kusem vybavení. Když jí dáš trošku péče, třeba si i připlatíš za jiné lícnice, nebo hlavovou výstelku, aby sis tu skořápku vymazlil na svůj specifický kokos... naučíš se střídat zatmavená plexi dle potřeb, naučíš se ji čistit po každé vyjížďce a sem tam vypereš interiér, tak ti bude těch pár roků dělat velkou radost a parádu(ty nové grafiky jsou MEGA, jízda z dob jedenáctek pokračuje). Pár roků? Jo! 

Ne aby tě napadlo v ní jezdit 15 let, to si skoro můžeš vzít kulicha a z hlediska bezpečnosti by to vyšlo na stejno. Bolí to, taky svoje starší přilby nerad odkládám už jen a na výstavu, ale přilba je spotřební materiál, co chrání život, ne investiční zlato… i když… jo... je to zlato

Máš jakýkoli doplňující dotaz? Ozvi se na náš hotline: 420 601 346 518

Leoš Pavlas

Jako malý skautík jsem se nevydal ani pro nanuka, aniž by mi společnost dělalo moje fialové BMX. Možnost se někam dostat rychleji než pěšky přinášel ten nenahraditelný pocit svobody. Navíc z kopce se ani nemuselo šlapat… A pak mi děda ukázal něco, na čem se nemuselo šlapat ani do kopce… Věčně rozsypaný pionýr se tak stal mojí modlou a já byl už v tu chvílí definitivně ztracen.

Zobrazit více

Doprava zdarma

při objednávce nad 1 000 Kč

Dostupnost produktů

více než 100 000 položek skladem

Stabilní postavení na trhu

přes 20 let zkušeností na trhu

9-21h na chatu a hotline lince

100% péče o zákazníky

Lídři v novinkách a inovacích

velký výběr produktů

Rychlost doručení

Při objednání do 12h v ten den odesíláme

Férové ceny

Akce, slevy, výprodeje

100% | 101 Underground Riders | ABUS | ACEBIKES | Acerbis | ADIDAS | AGV | AIRMAN | Airoh | Akrapovič | Alfa Romeo | ALPHA TAURI | Alpine | Alpinestars | Aprilia | Arai | ATHENA | Autosol | AYRTON | BEELINE | BELL | BELRAY | BERING | BIKE-IT | BMW Motorrad | Bosch | BREMBO | BROGER | BS-BATTERY | BÜSE | Cardo | Cassida | CASTROL | CELLY | CL BRAKES | Clover | Collonil | CYBER GEAR | Dainese | Dakar | Daytona | DEI DESIGN ENGINEERING | DOMINO | Ducati | Dunlop | Evolution | F1 | Ferrari | Fixed | Flosser | FLY RACING | Forma | FOX | Furygan | GAERNE | GMS | GP Racing Apparel | GT3 PRO | Guns | HELD | HELITE | HIFLO | HJC | Honda | HUSKY | Icon | Intense | Interphone | IXON | iXS | Jeep | JMC | JMP | JMT | JUMBO | KAPPA | Kawasaki | KELLERMANN | Kenny | KettenMax | KNOX | KOVIX | Kriega | KTM | LEAR CHEMICAL RESEARCH | Lindstrands | Liqui Moly | LS2 | LV8 | MAISTO | MBW | McLaren | Meatfly | Mercedes | MIW | MOBIUS | MOTION STUFF | Moto Guzzi | Motohadry | Motohouse | Motorex | MOTUL | MTZ | Muc-Off | NanoConcept | NEXX | NG | NGK | Nissin | NOCO | Nolan | Nostalgic Art | Oakley | Oxford | PANDO MOTO | Parts Europe | PAX MOTIVE | PEAK DESIGN | Pitcha | PMJ | POLISPORT | Porsche | Progrip | Pull-in | QTECH | Quad Lock | R-TECH | Rapide | RDB | REBELHORN | REDBULL | REDBULL SPECT | REDLINE | Renthal | Restless | REV´IT! | Riday | Ride and Roll Krew | RST | Rusty Pistons | S100 | Schuberth | Scorpion | Scott | SENA | Shad | SHARK | Shoei | Sidi | SIXS | SKF | Smell of Life | Smell Well | SNAP industries | SP Connect | SPARK | SPIDI | SW MOTECH | TCX | TecMate | The Roses | Thor | TRILOBITE | TRIUMPH | TUCANO URBANO | Unpass | USWE | ValterMoto | Vector | Vespa | VR46 | WAYGOM | X-lite | Xiaomi | Xzone | YAKUZA | Yamaha | YUASA | Zandona

Novinky na e-mail

Chcete dostávat aktuální informace o slevách, akcích a výhodách na Váš e-mail? Stačí jen vyplnit svůj e-mail.

Heršpická 6
639 00 Brno

E-shop
Objednávky: +420 602 588 148
E-mail: [email protected]

Prodejna
Telefon: +420 601 346 518, +420 725 453 092
E-mail: [email protected]

Otevírací doba
Po-Pá: 9:00 - 18:00
So: 9:00 - 14:00

Vídeňská 362
252 50 Praha - Západ, Vestec
Telefon: +420 727 955 165
E-mail: [email protected]

Otevírací doba
Po-Pá: 9:00 - 18:00
So: 9:00 - 14:00