Motocyklová bezpečnost
vývoj chráničů a příchod airbagů

Motorka… To je věc. Kdo ví, ten ví, kdo neví, nepochopí. Nicméně i těm kdo ví, přináší nám každému, kdo sedá za řídítka, něco jiného. Aby ne, když tam taky každý hledá něco jiného.

Někdo najde jen praktický dopravní prostředek, někdo najde relax, někdo najde adrenalin, někdo najde čistou hlavu, někdo hledá a nikdy nenajde kočkolap. Vážně ne. Tohle opravdu nefunguje.  Spíš než vaše vysněná žena se na vás nalepí další pašák a bude si s vámi chtít povídat o zvuku Vašeho výfuku. A je to vlastně špatně? Nemyslím si. Na motorce totiž můžete najít i přátele i ohromnou porci zábavy. 

To nezní zle, že? To zní skoro jako něco, co by si chtěl člověk zopakovat. To se ale stane pouze za předpokladu, že si to budete moci zopakovat. Peníze, čas ani nálada není ta brzda. Tou může být zdraví.

Osobní zkušenost a význam prevence

Dovolím si osobní poznámku. Celý život jsem se strachoval o dvě konkrétní věci týkající se lidského zdraví. Vždycky jsem si dával velký pozor na záda a na oči. Když se tady něco pokazí, špatně se to vrací zpátky. Potom jsem se praštil do hlavy a zlomil si zápěstí a poněkud jsem svůj výčet rozšířil.

Nikdo to nechce slyšet a málokdo si chce přiznat, že by se mu mohlo něco stát. Buď se jeho ego dotýká oblohy s nebezpečnou myšlenou: „mám to naprosto pod kontrolou, jsem král silnic“, nebo „jezdím už 20 let a nikdy jsem ani nepíchnul gumu“, zaslechnete i: „já jezdím opatrně“. Hezké pohádky. Pohádky jsou ale spíš pro děti, pojďme být dospělí a raději si přiznat, že nehody se prostě dějí. Proto se jim tak říká „nehody“. Nikomu se nehodí, leč existují. Stejně jako pondělky.

Pokud půjdeme krok za krokem, budeme rozumní a budeme si chtít vybrat postupně ty nejdůležitější ochranné prvky, určitě nejdřív sáhneme po přilbě. Ale co dál? Rukavice? Boty? Nebo bunda? Rozumným došlo, že by měli mít veškeré vybavení, ti ostatní přestali číst už někde u řádku s „pohádkami“.

Dostáváme se k bodu, kdy už víme, že mít kompletní (a klidně velice různorodé vybavení dle Vašich preferencí a možností) vybavení je ta správná cesta, že zdraví máme jenom jedno a že frajeřina ježdění v tričku není a nikdy nebyla.

Teď už jenom sehnat to nejlepší, co si můžete dovolit, co mi bude nejlépe sedět a co si s sebou budete na cestu za dobrodružstvím brát s radostí a ne z povinnosti. A věřte mi, i cesta v ranní špičce do práce může být pořádné dobrodružství. 

Jak vybrat boty na motorku?

S šéfredaktorem MOTOHOUSE Karlem Táborským jsme dali dohromady pár rychlých a užitečných rad z praxe i od nás z prodejen, které by vám měly usnadnit výběr, nebo alespoň ujasnit, co pro vás bude nejvhodnější.

Od kožených přileb k airbagům

Jsme tady… V roce 2024, kdy lednička umí přehrát film, kávovar má budík a díky autotune umí zpívat i Justin Bieber. To by bylo, aby se od dob kožených přileb a „ochranných“ svetrů neposunulo o kousek dál i motorkářské vybavení. A naštěstí… Posunulo se. Tentokrát pojďme nakousnout již vzpomínané téma ochrany zad. Naštěstí páteřák zná už skoro každý člověk, který alespoň na ulici prošel kolem motorky. Rozdíly v nich ovšem dokáže rozklíčovat pouze omezené množství populace, tak tedy alespoň v rychlosti.

Vkládací páteřáky

Patří rovnou do bundy, přesněji do kapsy na zádech bundy, kterou tam výrobce prozíravě nachystal. (takovou tu karimatku, co tam někdy naleznete už od výroby prosím nepovažujte za chránič čehokoliv) Jednou ho tam dám, a pokud jsem při smyslech, tak ho kromě praní, nebo použití samostatného páteřáku nikdy nevyndám.

Ať už je konstrukce takového chrániče jakákoliv, jedná se o absolutní minimum, bez kterého vyjede jen hazardér. Za tento názor se nehodlám nikomu zodpovídat ani omlouvat.

Samostatné páteřáky

Dostáváme se do vod, které už nemrazí, tady už se dá moc hezky plavat. Samostatných páteřových chráničů je naštěstí poměrně široká paleta, vybrat by si měl zvládnout opravdu každý. Jednoduše se jedná o „vrstvu“ čehokoliv na kšandách, co se postaví mezi Vaše záda a případnou ránu.

Oproti vkládacímu páteřáku je zpravidla delší, nekryje pouze kyfózu, ale ideálně kryje i spodní část zad. Bývá „promakanější“, má víc vrstev z různých materiálů, které každý umí absorbovat energii jinak a má jednu obrovskou výhodu, můžete si ho dát pod jakoukoliv bundu, která se v ten který den hodí, samostatně.

Příchod airbagu

Tohle nám muselo dlouho stačit, bylo to dobré, ale narazilo to na strop/limit. Je to čistá mechanika a fyzika. Pokud mezi ránu a chráněné místo postavím překážku, odstíní nám část energie. Pokud si přeji odstínit víc energie, přidám víc překážky, ALE… Přeci nejde dělat páteřáky čím dál větší, tvrdší, silnější, tlustější a těžší. 

A teď si představte, že na to šel někdo od lesa a vyrobil chránič, který je tak efektivní, jako byste dali i desítky základních chráničů na sebe. To vše za použití něčeho tak měkkoučkého a lehkého, jako je vzduch. A přitom to je tak jednoduché, v autech je máme už desetiletí, přišla chvíle je mít i na motorkách. Řeč je o airbagu. Něčem, co se ve zlomku vteřiny změní z obyčejného chrániče na chránič neobyčejný.

Ale bylo by to moc jednoduché, kdyby to bylo tak jednoduché. V autě máte airbagy napevno spojené se strojem a jejich senzory se můžou větvit po celém autě až tam, kde je jich třeba. To napomáhá včasné iniciaci airbagu. Navíc řidič sedí přivázaný pořád na jednom místě. Na motorce tuto možnost nemáte (čest výjimkám, zdravíme Goldwing).

Z toho nám vyplývá, že když nemůže být airbag na motorkách, musí být na Vás. A to je dobrá zpráva, opravdu dobrá. Už ze samotné podstaty řízení motorky je patrné, že se na ní musíte hýbat. Proto je dobrá zpráva, že dnešní airbagy se hýbou s Vámi a máte je (stejně jako jakékoliv jiné dobře padnoucí chrániče) vždy tam, kde je potřebujete.

Historie airbagů

Když teď hodně přeskočíme první krůčky ve vývoji prvních chráničů nové generace.  Nepřeskočíme. Jedná se natolik důležitý milník v oblasti bezpečí řidiče motocyklu, že aspoň pár špeků zmíním. První patent, nebo spíš pokud airbagové oblečení pochází z Maďarska z roku 1976. Vzhledem k době a místu je patrné, že zde posun nenastal. Po dlouhé pauze se před vstupem do nového milénia na světě někdy od roku 1998 objevují první mechanické airbagy. 

Jako obvykle ale bylo iniciátorem skutečného vývoje závodění, proto se někdy v roce 2006 objevil první použitelný elektronicky řízený airbag, který se podíval i na závodní trať. Byl ovšem velice komplikovaný, zabudovaný přímo do kombinézy a především hrbu a nafukoval se mimo oblečení tak, aby zakryl především okolí krku. Dobrý krok, ale pořád nejsme na silnicích a vlastní si koupit nemůžeme. 

Za zmínku například stojí, že někdy kolem roku 2008 dokonce přišla i přilba s integrovaným airbagem. Parádně chránila krční páteř, ale… Co si budeme, to je trošku slepá ulička, pokud si uvědomíme, že tělesným periferiím se v případě pádu násobí hmotnost exponenciálně. Určitě tedy nechceme přidávat hmotnost na přilbu (Zdravíme vyznavače potahů, copánkáře a paroháče).

Zpátky do přítomnosti

Máme rok 2024 a na světě stále existují pospolu 2 typy airbagů. Můžeme sáhnout po mechanickém, který je fyzicky přivázaný k motorce a pokud se ji z jakéhokoliv nechtěného důvodu rozhodnu opustit, poutací popruh vytrhne „zátku“ bombičky se stlačeným vzduchem. Ten se v mžiku rozprostře ve vestě a vy jste chránění. Nespornou výhodou je, že takovýto airbag není potřeba nijak nabíjet ani se o něj nějak zásadně starat. Pokud bouchne, jednoduše si sami vyměníte bombičku a jedete dál. Tato volba se hodí především v případech, kdy je mým hobby jezdit dlouhé výpravy, kdy mi jednoduchost a absence nutnosti servisu nahrává do karet. Nevýhodou může být, že doba iniciace je závislá na Vašem pohybu a vytržení poutacího popruhu. Zjednodušeně, pokud hodlám mít nehodu sám, bez cizího zavinění někde na polní cestě, chci mechanický airbag.

V reálném světě ovšem nebezpečí číhá za každým rohem a za nechtěné opuštění motorky si nemusíte nést vinu sami. Co až se po městě budou zase nahánět drogoví dealeři a jeden Vás nic nečekajícího s oběma nohama na zemi zezadu sestřelí? Co když se zrovna někdo v křižovatce rozhodne přeladit z Impulsu na Radiožurnál a nedá Vám přednost?

V tu chvíli můžete Vy přeladit na Proglas a doufat… Nebo si pořídit elektronický airbag. Vzhledem k tomu, že jejich iniciaci řídí GPS, akceletrometry a gyroskopy, jsou takové vesty v pohotovosti dřív, než si to Vy vlastně uvědomíte. Ideálně tedy před prvním případným nárazem.

Bezpečnost jako priorita

Na naší prodejně Vám nejen uvaříme kafe, ale taky Vám od pondělí do soboty pomůžeme vybrat vybavení, které Vám v případě „skvrn na slunci“ pomůže se vrátit domů ve stejném nebo lepším stavu, než když jste odjížděli.

Doprava zdarma

při objednávce nad 3 000 Kč

Dostupnost produktů

více než 100 000 položek skladem

Stabilní postavení na trhu

přes 20 let zkušeností na trhu

9-21h na chatu a hotline lince

100% péče o zákazníky

Lídři v novinkách a inovacích

velký výběr produktů

Rychlost doručení

Při objednání do 12h v ten den odesíláme

Férové ceny

Akce, slevy, výprodeje

100% | 101 Underground Riders | ABUS | ACEBIKES | Acerbis | ADIDAS | AGV | AIRMAN | Airoh | Akrapovič | Alfa Romeo | ALPHA TAURI | Alpine | Alpinestars | AOKI | Aprilia | Arai | ATHENA | AYRTON | BELL | BELRAY | BELTOP | BERING | BIKE-IT | BMW Motorrad | Bosch | BREMBO | BROGER | BS-BATTERY | BÜSE | Cardo | Cassida | CASTROL | CELLY | CL BRAKES | Clover | CYBER GEAR | Dainese | Dakar | DAYCO | Daytona | DEI DESIGN ENGINEERING | DOMINO | Ducati | Dunlop | Evolution | F1 | FERODO | Ferrari | Fixed | FLY RACING | Forma | FORSA | FOX | Furygan | GAERNE | GATES | GMS | GOETZE | GOLDFREN | GP Racing Apparel | Guns | HELD | HELITE | HIFLO | HJC | Honda | ICETOOLZ | Icon | Interphone | IXON | iXS | JMC | JMP | JMT | K-Tech | KAPPA | Kawasaki | KELLERMANN | Kenny | KettenMax | KNOX | KOVIX | KOYO | Kriega | KTM | LEAR CHEMICAL RESEARCH | Lindstrands | Liqui Moly | LS2 | LUCAS | LV8 | MAISTO | MBW | McLaren | Meatfly | Mercedes | MIVV | MIW | MOBIUS | MOTION STUFF | Moto Guzzi | Motohadry | Motorex | MOTUL | MTZ | Muc-Off | NanoConcept | NEXX | NG | NGK | Nissin | NOCO | Nolan | Nolan N-com | Nostalgic Art | NTN | NYPSO | Oakley | OSRAM | Oxford | PANDO MOTO | Parts Europe | PAX MOTIVE | PEAK DESIGN | Pipercross | PMJ | POLISPORT | Porsche | Progrip | Pull-in | QTECH | Quad Lock | R-TECH | Rapide | RDB | REBELHORN | REDBULL | REDBULL SPECT | REDLINE | Renthal | Restless | REV´IT! | Riday | Ride and Roll Krew | ROLF | RST | Rusty Pistons | S100 | Schuberth | Scorpion | Scott | SENA | Shad | SHARK | Shoei | Sidi | SIEM | SINTER | SIXS | SKF | Smell of Life | Smell Well | SNAP industries | SPARK | SPIDI | STABILUS | SW MOTECH | TCX | TecMate | The Roses | Thor | TRILOBITE | TRIUMPH | TUCANO URBANO | UFI | Unpass | USWE | ValterMoto | Vector | Vespa | VR46 | WAYGOM | X-lite | Xiaomi | YAKUZA | Yamaha | YOKO | YUASA | ZADI | Zandona

Novinky na e-mail

Chcete dostávat aktuální informace o slevách, akcích a výhodách na Váš e-mail? Stačí jen vyplnit svůj e-mail.

Heršpická 6
639 00 Brno

E-shop
Objednávky: +420 602 588 148
E-mail: [email protected]

Prodejna
Telefon: +420 601 346 518
E-mail: [email protected]

Otevírací doba
Po-Pá: 9:00 - 19:00
So: 9:00 - 16:00

Vídeňská 362
252 50 Praha - Západ, Vestec
Telefon: +420 727 955 165
E-mail: [email protected]

Otevírací doba
Po-Pá: 9:00 - 19:00
So: 9:00 - 16:00